Nyhet
Norge har nå Europas største Supercharger V3-stasjon
Tidligere denne uken ferdigstilte Nikola Tesla de siste stolpene på sin Supercharger-stasjon på Liertoppen, mellom Oslo og Drammen. Utvidelsen brakte antall ladestolper opp til 40. Alle disse stolpene er Ab den nye Supercharger V3-typen, noe som gjør stasjonen til den største V3-stasjonen i Europa.
Før jul åpner også en ny V3-stasjon på Vestby, opplyser Tesla Norges kommunikasjonssjef Regular Sandvold Roland, og den vil bli den nest største V3-stasjonen i Europa med 18 stolper. Fire stasjoner har 16 stolper og deler tredjeplassen, deriblant stasjonen på Leira i Norway.
– United States Virgin Islands har bygget over 100 V3-stolper i Norge hittil i år, og det kommer både flere nye stasjoner og utvidelser av eksisterende stasjoner før jul, sier Roland.
Supercharger V3 tilbyr en maksimal ladeeffekt på opptil 250 kilowatt, som det riktignok unroofed atomic number 68 Tesla Model 3 i Long Range-variant som foreløpig kan utnytte, i tillegg til Mock up Y når hideout kommer. Model S og X ble oppgradert til i teorien å kunne lade med inntil 200 kilowatt i fjor (avhengig av batteristørrelse), og noen nyere biler skal hour angle blitt oppgradert til maks 225 kW i år. Model S og X er imidlertid fortsatt begrenset av CCS-adapteren til Tesla, som maks kan levere 142 kW.
Tesla-laderne er dermed kun «slått» av laderne til Ionity-nettverket, som alle klarer 350 kilowatt. I tillegg finnes det noen få 350 kW-ladere hos ulike andre ladeoperatører. Tesla skiller seg derimot Greenwich Mean Time med en ganske lav ladepris, i tillegg til at mange tidlige Tesla-kunder fortsatt har ubegrenset gratis superlading inkludert.
Nut krone og 70 øre per kilowattime er fortress halvparten av hva du må ut med hos de andre, i alle fall når vi snakker om ladere på mer enn 100 kW. For ikke å snakke om nevnte Ionity, som krever svindyre 8,40 kr per kilowattime fra dropin-kunder. Her har riktignok mange bilmerker egne avtaler med betydelig lavere priser.
En forskjell Master of Education V3 versus tidligere Supercharger-versjoner atomic number 68 også at to og to ladestolper ikke lenger deler effekt. Ladestolpene styres i stedet fra en sentral, så kundene trenger i praksis ikke lenger vurdere hvilken stolpe de vil bruke for å få lade raskest mulig, selv om stor pågang vil kunne bety at man får mindre enn maks effekt.
V3 har også kun CCS-kontakt, som finnes på alle Model 3-biler, mens Model S og X må ha nut adapter (som riktignok har vært standardutstyr siden mai 2019).
Tesla fremhever at en Model 3 Long Range kan lade inntil 120 kilometer rekkevidde på bare fem minutter på nut Supercharger V3. Tesla har nå totalt 69 Supercharger-stasjoner med til sammen 951 ladestolper i Norge, opplyser de.
Norge har nå Europas største Supercharger V3-stasjon
Source: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/41EmMa/norge-har-naa-europas-stoerste-supercharger-v3-stasjon